Koliko je jak brend vaše kompanije? ISO standard može pomoći da to utvrdite
Jak brend može izdignuti kompaniju na tržištu i uticati pozitivno na njene finansijske parametre. Ali kako je to nematerijalna, neopipljiva imovina, teško je izmeriti njenu novčanu vrednost. Novi standard, ISO 10668:2010 (Procena brenda – Zahtevi za procenu vrednosti brenda), definiše sada jasne procedure i metode merenja za utvrđivanje vrednosti brenda.
Brend podrazumeva kombinaciju imena, znakova, simbola, logoa itd. koji identifikuju i asociraju na neke određene robe, usluge ili kompanije.
Brend se koristi da stvori sliku razlikovanja i prepoznavanja u svesti svih zainteresovanih strana, pomogne kompaniji da se izdvoji na tržištu i komunicira i povezuje sa kupcima. Iako je kao i neka druga nematerijalna imovina, visoko vrednovana osobina svake organizacije, on se još uvek ne ceni dovoljno. Zbog toga se organizacije već dugi niz godina bore da identifikuju stvarni uticaj i vrednost njihovog brenda. ISO 10668 je važan korak napred na tom polju.
Ovaj standard vodi korisnike kroz potpuno harmonizovana tri nivoa analize koja se fokusira na finansijske i zakonske aspekte i aspekte ponašanja javnosti. Na primer to uključuje zakonska prava i zaštitu brenda, veličinu tržišta i trendove, njihov uticaj na širenje izbora i različite stavove zainteresovanih strana prema brendu.
ISO 10668 postavlja okvir rada sa ciljevima, polaznim osnovama, pristupima, metodama i kvalitetom porekla podataka i pretpostavki koje se koriste u merenju vrednosti brenda.
Obuhvatanjem tri nivoa analize, ISO 10668 obezbeđuje realnu i pouzdanu sliku vrednosti brenda. Dodatna korist je i to što on omogućava organizacijama širom sveta da mere ekonomsku vrednost njihovog brenda i to upotrebljavajući smernice koje su razvili najveći svetski stručnjaci iz te oblasti.
Sada se, zahvaljujući naporima svetskih stručnjaka i Međunarodne organizacije za standardizaciju, čuvena izjava Alberta Ajnštajna „Ne računa se sve ono što može da se izračuna, niti se može izračunati sve ono što se računa“, više ne odnosi i na fenomen brenda.